Logo Culinair Kommers

Vroeger ging een familiebedrijf meestal over van vader op zoon. Zo hebben John en Peter Kommers hun vader ook opgevolgd. Tegenwoordig is dat een stuk minder vanzelfsprekend. Wél voor Davy Kommers, die nooit iets anders heeft gewild.

“Toen het officieel mocht, ben ik als vakantiekracht bij ons mooie familie bedrijf aan de slag gegaan,” vertelt Davy Kommers. “Het vak is mij letterlijk met de paplepel ingegoten en ik was blij toen ik ook mijn steentje bij mocht gaan dragen. Ik begon met simpele werkzaamheden, meer ter ondersteuning van de collega’s en om kennis te maken met het vak.“

“Na de HAVO ben ik de Slagers Vak Opleiding gaan doen, dit was een werken-leren opleiding. Na afronding van de opleiding ben ik toen gestart met de opleiding meewerkend voorman. Ik heb bewust de keuze gemaakt om eerst praktische ervaring op te doen en me pas daarna meer theoretisch te ontwikkelen. Een cursus voedingsmiddelen technologie volgde daarna.”

“Ik heb altijd een duidelijk beeld gehad van wat ik wil bereiken. Dat is mijn eigen bedrijf runnen. Ik vind het heel belangrijk om daar de juiste werkervaring en kennis voor op te doen. Nu ben ik al zo’n 3 jaar productieleider. Dat houdt in dat ik het hele interne proces aanstuur en ongeveer 25 man. Daar heb ik gelukkig wel de hulp van 5 hele goede meewerkend voormannen.“

Van persoonlijke ontwikkeling naar organisatie ontwikkeling

“Ik richt me nu vooral op de ontwikkeling van de organisatie. Het eerste goede voorbeeld daarvan is productontwikkeling. Het doorvoeren van de enkelvoudige kruidenmixen, waar we in een voorgaand nieuwsitem al over vertelden. Daarmee hebben we echt een eigen identiteit meegegeven aan onze producten.”

“Wij zijn nu in de afronding van het project om de werkprocessen efficiënter te maken. Het kwam namelijk zo; Het productie volume steeg. We liepen tegen het punt aan dat de volumes bijna niet meer houdbaar waren met de huidige middelen. Dat zat vooral in de efficiëntie van systemen, productie technieken en machines. Daar zijn we toen mee aan de slag gegaan.” Je leest er hiermeer over.

“Het volgende project? We willen nieuwe markten benaderen met bestaande en nieuwe producten. We werken nu bijvoorbeeld aan soep in zak – dat is een grotere hoeveelheid leverbaar. We denken ook aan het benaderen van nieuwe markten zoals de horeca. Hoe en wat precies? Dat moet allemaal nog uitgedacht worden.”

Wat spreekt je zo aan in je werk?

“Continue streven naar verbetering, dat is een beetje de verslaving. Dat is het mooiste wat er is. Alles goed uitdenken en plannen. Dat je er als organisatie efficiënter, beter, sneller van wordt. Dat is voor mij echt de kick.”

Lekkerste gerecht?

Dat is heel lastig. Het blijft even stil. “Als ik dan echt moet kiezen dan worden het toch de gehakbtallen, die zijn echt top.”